söndag 31 december 2017

Årets bästa konserter 2017

I början av året fick jag höra en av mina favoritmusiker igen: Ed Harcourt. Vilken begåvning! Jag är glad att han kommer till Sverige och spelar då och då. Andra drömartister som gav inlevelsefulla konserter var Bryan Ferry, Magnus Carlsson och John Legend.


Mer rockigt sound men nog så mycket känsla och nyans hade Rival Sonsbåda konserterna jag fick höra i år. En som alltid ger en riktigt underhållande show är Alice Cooper, världens äldsta och hårdaste tonåring. Lika rysligt bra även utan koreografi var Kungliga Filharmonikerna i konserten The Horror med suggestiv musik från skräckfilmer. Och så gav oss Kungliga Operan en annan vacker chock med den nyskrivna operan Dracula!


Jag är väldigt glad att ha återupptagit vanan att gå på jazzkonserter, och framför allt få njuta av alla goda svenska jazzmusiker! Patrik Bomans Ambivalent gjorde en bra spelning, och där Oddjob själv sammanfattade sina första tjugo år som band innehöll hyllningskonserten till E.S.T. inte bara de kvarvarande gruppmedlemmarna utan många andra goda musiker som lät tonerna leva vidare. Tack för all fin musik i år och alla år innan!



2 kommentarer:

Håkan Wilhelm Hugosson sa...

Fina recensioner, och Rival Sons är kanonbra.

Men du missade årets bästa konsert: Megadeth som var super-bra, avslutningen med "Holy wars ... ..." i åskmörker och sommarhällregn var episk ... och efterfesten på Harry B James i kungsan var sommarlyrik! :)

Jenny B sa...

Det låter som en toppenkonsert! Ännu ett minne som kan lysa upp länge efteråt. :)