fredag 22 april 2016

Mary Reilly av Valerie Martin

När jag började läsa Mary Reilly hade jag ett ögonblicks tvekan. Jag har ju inte läst boken som den speglar, Robert Louis Stevensons The Strange Case of Doctor Jekyll and Mister Hyde. Borde jag göra det först? Men jag bestämde mig för att det kanske till och med var bättre att först läsa Valerie Martins bok om Mary Reilly, en tjänsteflicka i hushållet hos Dr Jekyll, och vara nästan lika ovetande som hon om vad som försiggår i doktorns laboratorium.

Jag måste också säga att fastän jag är intresserad av fantastikberättelser som den om Dr Jekyll och Mr Hyde, så var det inte ens den aspekten som fick mig att dras in i boken från första sidan och vilja plocka upp den och läsa vidare varje dag. Nej, det mest värdefulla med boken är Valerie Martins fina och inlevelsefulla porträtt av sin huvudperson och hennes omständigheter.

Inte främst med ord utan i hennes handlingar framgår att Doktor Jekylls hushåll är en plats där Mary känner sig trygg, där arbetsförhållandena är rättvisa och stämningen mellan de anställda mestadels god. Detta är inte något man kan räkna med i 1800-talets England, och speciellt som vi tidigt fått några djupt plågsamma bilder från Mary Reillys barndom är det lätt att se och unna henne den trygga plats hon har funnit. Hon beskriver arbetet med att rengöra stenplattorna i och omkring huset, ett smutsigt göra som aldrig tar slut eftersom det alltid dras in ny smuts, så man känner vilken trygghet det ger henne att ha en uppgift som hon vet att utför gör väl, som gör skillnad och som är en viktig hörnpelare i hushållet.

Mary Reilly är också intelligent och nyfiken, och reflekterar över det hon ser och hör i hushållet. Doktor Jekyll byter ofta några ord med henne då hon underhåller brasan i eldstaden i hans rum, och tycks så imponerad av hennes sunda förnuft, vilket hon och vi som läsare både kan tycka sympatiskt samtidigt som vi vet hur många fler tankar och tvivel som rör sig i Marys huvud.

Valerie Martins bok är inte bara en psykologiskt stark skildring, utan förmedlar grundligen atmosfären med sina precisa miljöskildringar: ett proportionerligt men kallt och dragigt hus, ofta täckt med Londons tjocka dimma, där det ändå finns värme vid brasan och i den respektfulla stämningen mellan husets herre och tjänstefolket. I den miljön framstår Dr Jekylls experiment, de glimtar vi får se av det, som ännu mer ansvarslösa och potentiellt grymma. Med Valerie Martins välbalanserade berättelse i bakhuvudet skall det bli intressant att läsa historien igen ur Dr Jekylls synvinkel.

Fler böcker av Valerie Martin:
Trespass

Inga kommentarer: