fredag 17 april 2015

Marja och Agneta - The story of true love! av Anna-Lena Brundin och Lill-Marit Bugge


Vilken underbar överraskning att möta sina ungdomsidoler på bokrean i en mellanstor västsvensk stad! Hur hade jag missat boken om Marja och Agneta som utkom för fem år sedan? Daily Live var en stor inspiration för mig under tonåren, och när jag tänker tillbaka på dem minns jag dem som gränslösa, smarta och roliga på ett helt nytt sätt. Tack, Nancy och Carina och alla andra personer ni lockade fram på scenen! Jag ser att det utkommit en samling med det bästa från Daily Live - men jag skulle vilja ha ALLT från Daily Live att se om och om igen!

De två finska "systrarna" som inte behövde några män i sina liv var alltid extra spännande för mig. Av Marja lärde jag mig Läypää pöydällä! som fortfarande är min favoritsvordom till finsktalande vänners muntration. Jag är riktigt glad att det var Marjas och Agnetas liv och deras kärlekshistoria som fick bli föremål för en hel bok, även om den inte var riktigt så upplysande och underhållande som jag hade hoppats på.

Men det är en historia om äkta kärlek vi får läsa: Marja och Agneta är med om en hel del jobbiga saker, ensamma men även tillsammans, och ändå håller kärleken dem samman under tjugofem år (och de är säkert tillsammans ännu). Nu är alla kapitel ganska korta och kortfattade, och det är förstås svårt att hinna ge tyngd åt sorgliga händelser utan att det drar ner hela bokens stämning. Det är kul att läsa om sonen Strykjärns modersuppror, och jag hade gärna läst ännu mer om livet i kollektivet Blåkulla, gärna med ännu mer självironi och absurditet. Och helst av allt hade jag velat ha mer av Marjas filosofi, fler av hennes brandtal!

I vilket fall som helst är det fint att få veta hur Marja och Agneta har levt och lever idag, och jag hoppas att de, Nancy och Carina och Anna-Lena och Lill-Marit kommer att fortsätta överrumpla och ruska om oss från TV-rutor och Pride-scener ännu oftare och ännu mer högljutt.


Inga kommentarer: