måndag 5 januari 2015

Årets bästa konserter 2014

En stor upplevelse under 2014 var Brahmsfestivalen i Konserthuset! Första, andra, tredje och fjärde konserten i serien följdes av en lika fin kammarkonsert med mer Brahmsmusik.

I Konserthuset spelades förstås många andra vackra konserter: Schumanns Cellokonsert med Andreas Brantelid, dirigenten Rafael Payares besök, den helfranska konserten i maj, Dvoraks Cellokonsert med Frans Helmerson, Sibelius violinkonsert med Pekka Kuusisto, den store pianisten Radu Lupu, flöjtisten Juliette Bausor, en cellokonsert av Sjostakovitj och Herbert Blomstedts 60-årskonsert.

Några fantastiska stråkkvartetter uppträdde också: Quatour Voce, Stenhammar Quartet och Jerusalem Quartet.

Under en resa till Amsterdam fick jag i Concertgebouws utsökta akustik höra Württembergisches Kammerorkester och Nederlands Symfoniorkest.

Och så minns jag ännu med glädje de två operor jag hörde i år: Dido och Aeneas uppförd i Gäddviken, och Falstaff på Läckö Slott. Nu ser jag fram emot all fin musik jag hoppas på att höra under 2015 - Nielsen/Sibelius-festivalen i Konserthuset, AC/DC och mycket annat!


Inga kommentarer: