tisdag 28 januari 2014

Åsa Larsson på Olsson Gallery

I Galleri Olssons stora rum hänger endast tre målningar av Åsa Larsson, men de är desto mer fulla av innehåll och mening. Saker, fragment av blickande ansikten och kroppar i rörelse är lagrade på varandra i kompositioner som inte är harmoniska, men heller inte slarviga.


Jag såg ett par stilleben målade av Åsa Larsson på Sven-Harrys häromåret, där skräp och mer värdefulla saker blandats så att skillnaden mellan dem inte längre var så stor. Här ser jag snarare viktiga saker som jag vill skilja ut från de andra - men sedan ser jag en annan viktig sak bredvid eller under den första.

I varje målning finns flera viktiga objekt som skulle kunna vara centrum i en berättelse eller en egen tavla, men samtidigt finns det flera intill som man lika gärna skulle kunna välja till fokus, och däremellan ligger och hänger vad som de flesta ser som sopor. Det blir tydligt när man ser människoporträtten; en enträgen blick här, en fundersam min där. Allt existerar parallellt.

Allra tydligast blir det i den sista målningen jag ser, Svart Vatten. I tavlans mitt finns Den Heliga Graal, den kalk som forntidens riddare kunde lägga ett helt liv på att söka efter. Nu är den funnen! Men den får dela plats med två leksakskaniner, vissna löv på en tallrik, ett utblickande öga och andra prylar. Men visst glänser Graalen litet extra?

Länk till Olsson Gallery


Inga kommentarer: