tisdag 28 maj 2013

Joakim Lager på Galleri Olsson

Joakim Lager går ut konsthögskolan i år. Galleri Olsson ställer ut ett antal av hans verk med ett sammanhållet tema och i samma sparsmakade färgskala. Jag tycker om hur Lager känner sig fram och låter oss med honom se hur intressanta strukturer ser ut när de är lätt deformerade - hönsnät, rep med mera. Motiven är nästan helt insjunkna i den likadant färgade bakgrunden. Ännu svagare syns små avvikande detaljer i de stora mönstren; något som liknar ett plockat strå med blad, litet tillplattat som mellan boksidor, i en kant.

Det är som sagt intressant, litet avslappnande, men inte så spännande. Tavlorna är mer än bara dekoration, men inte så originella och fantasieggande som jag skulle önskat. Men då Lager är i början av sitt konstnärsskap, finns det god chans att det kommer mer och mer fascinerande tavlor från hans pensel.

Länk till Galleri Olssons sida om Joakim Lager


2 kommentarer:

Börje sa...

Jag hann inte med att se Jens Fänge, den utställningen hade redan slutat. Däremot såg jag Joakim Lager idag. Jag tyckte det var rätt intressant måleri. Tack för tipset.

Jenny B sa...

Nej, det var i sista minuten som jag själv hann med att se Jens Fänge. Samma dag var också sista dagen för Hilma af Klint på Moderna Muséet, som jag för min del missade, tyvärr. Men då har jag i alla fall fått en del inblickar i hennes konst tack vare dina fylliga poster!