måndag 4 februari 2013

Böcker som blir film eller TV-serier

Kanske har ni redan hört om att, eller till och med sett bilder från filmen World War Z med Brad Pitt som kommer i sommar. Ännu en zombiefilm, som dock bygger på en uppskattad bok med samma namn - men som tyvärr tycks ha slarvat bort det som var bra med boken. En sammanhängande hjältesaga har skarvats ihop av de berättelser i rapportform som utgör Max Brooks bok. Kommer det att bli otroligt dåligt? Jag har i alla fall reserverat boken på bibblan för att hinna skaffa mig en egen uppfattning innan filmen kommer ut.



En annan bok jag borde ta och läsa är Stephen Kings Under The Dome, som kommer att bli TV-serie till sommaren. Jag har hört mixade omdömen om boken. Är det någon som gillar den? Det var så länge sedan jag läste något av Stephen King, att jag ändå hade tänkt att göra det snart.

En bok jag började läsa så fort jag hörde rykten om att den skulle bli film var Ender's Game av Orson Scott Card. Kan det bli en bra film av den? Den innehåller en hel del av Enders tankar, men också en hel del spännande action scener som alla hoppas skall bli riktigt bra på film. Toppklassiga skådespelare som Harrison Ford, Ben Kingsley och Viola Davis delar filmduken med barnskådespelarna som utgör morgondagens armé.



Jonathan Strange & Mr. Norrell tyckte jag var en tråkig bok, men kanske kan den komma till sin rätt som TV-serie? Och om det är några som skulle kunna låta de många, långa fotnoterna i boken glänsa, så är det väl BBC!

Till sist en bok som varken är science fiction eller fantasy, men en riktigt läskig psykologisk thriller: Before I Go To Sleep av S J Watson. Vad jag kan se har filmen inte kommit längre än att den här två skådespelare kopplade till sig, Nicole Kidman och den karismatiske Mark Strong. Den boken kan nog bli riktigt bra som film.

Inga kommentarer: