torsdag 20 december 2012

Årets bästa konserter 2012

Det finns ännu några lockande konserter i 2012 års almanacka som jag hoppas hinna gå på, men jag tar ändå tillfället i akt att lista de bästa konsertupplevelserna redan nu.

Stephen Hough
Under våren fick jag höra inte bara en utan två helt underbara pianorecital; två ypperliga pianister ensamma med en flygel och en palett av utvalda och engagerande verk. Den första var Stephen Hough i februari. Inte bara hans musik utan hans filosofi, uttryckt på hans egen blogg, imponerade mig. Lika väl komponerad och framförd var konserten med vår Roland Pöntinen i april.

Med sommaren kom utomhuskonserter på Gröna Lund. Att höra Iggy & The Stooges var omtumlande på ett bra sätt, men ännu mer respekt har jag för Lenny Kravitz. Hans musikaliska begåvning tar form i låtskrivandet, framförandet (bra band!) och hans sköna sångröst. Det var en sommarkväll att minnas länge.

Hösten bjöd på en konsert med mina kära Kungliga Filharmoniker som lyftes av en begåvad violinist, Frank Peter Zimmermann.

Under årets näst sista månad hade jag mest funk ringande i öronen: Level 42, Tower of Power och Blacknuss. Det var skönt att få några energikickar under den gråaste höstmånaden!

Det är härligt att sitta och tänka mig tillbaka på all fin musik jag har hört. Jag är väldigt tacksam för allt vackert jag har fått uppleva, och hoppas på ett lika rikt musikår 2013.

Inga kommentarer: