söndag 26 augusti 2012

The Master av Colm Tóibín

Colm Tóibín har skrivit ett flertal romaner och även icke skönlitterära verk i tjugofem år. År 2004 publicerade han den flerfaldigt prisbelönta The Master, en berättelse om författaren Henry James som var verksam kring förra sekelskiftet. James skrev historier som läses och är uppskattade än idag: The Portait of a Lady, The Golden Bowl, den tvetydiga spökhistorien The Turn of the Screw och många andra romaner och noveller.

Tóibíns bok utspelar sig främst under åren 1895 till 1899, men många återblickar till upplevelser i barndomen och tidigare år fyller ut berättelsen med bakgrunderna till situationer och känslor hos den medelålders James. Tóibíns prosa är formell och återhållen, och gör James till en reserverad man, en utomstående betraktare av människor, en ständigt ensam man. I synnerhet befästs hans avsides position i det som berättas om hans relationer till två kvinnor som var mycket viktiga i hans liv, kusinen Minny och den goda väninnan Constance Fenimore Cooper, som båda har dött förtidiga dödar. Utan att uttryckligen ha brutit några löften har James genom sin frånvaro (kanske) svikit dem när han (kanske) kunnat göra mer för dem. Självförebråelser bubblar upp, diffusa men tryckande, James lägger locket på sina känslor och fortsätter sin ensamma levnadsbana.

Då och då berättar boken hur en person eller en situation i verkligheten inspirerar James till något av sina verk. Det går snabbt, på några rader; en intressant scen, ett komplicerat förhållande, James tar några pusselbitar och förändrar dem litet till sitt eget verk. Det James (i bokens fiktiva beskrivning) plockar ur sina observationer är knapphändigt som en hafsigt skriven baksidestext, och just när jag läser det irriterar det mig litet. Men när jag tänker tillbaka är det en intressant bild av en författare som ser essensen i något och använder det som stomme för ett helt eget bygge. Tóibín är ju själv författare och plockar säkert inte ur tomma luften sin beskrivning av hur inspiration uppstår.

The Master är en rik men ganska dyster bok. Den är välskriven och jag uppskattar den, men av att läsa den får jag faktiskt mer lust att läsa fler verk av Henry James än av Colm Tóibín.

Fler böcker av Colm Tóibín:
Brooklyn

7 kommentarer:

Bokomaten.. sa...

Vet du, jag tänkte faktiskt på dig när jag såg att Colm Tóibín skulle komma till mässan. Du har ju läst och gillat så många andra titlar även om du mest blev sugen på mer av Henry James den här gången.:)

Tänkte också passa på att berätta att det ligger en liten utmaning till dig hos mig. Gör som du vill med den, du behöver naturligtvis inte alls ta dig an den! Kan vara lite kedjebrev över en del sådant ibland.:)
http://bokomaten.blogspot.se/2012/08/utmanad.html

Jenny B sa...

Vi är några på jobbet som pratar om att gå på Internationell Författarscen i Stockholms Kulturhus, och Colm Tóibín är en av de intressanta gästerna! Då ville jag ju vara förberedd och veta hur han skriver. Henry James kan ju inte komma och bli intervjuad... ;)

Tack för utmaningen! Det är roligt med enkäter ibland. Jag skall svara så snart jag kan!

Spectatia sa...

Se där, där inspirerade du mig, så nu har jag beställt biljett till Tóibín på Internationall Författarscen. Hoppas vi ses!

Hanneles bokparadis sa...

har precis blivit intresserad av Colm Tóibín

Jenny B sa...

Toppen, Spectatia! Vi kanske också går på hans möte, så då kanske vi ses! - Jag satt faktiskt precis och köpte biljetter till mötet med Lydia Davis.

Hannele, fastän jag blev mest intresserad av Henry James av den här boken, så är jag också intresserad av att läsa mer av Colm Tóibín. Han verkar ha skrivit många bra böcker!

Anonym sa...

Denne boka kjøpte eg i vinter. Eg har trua på denne, takk for fin omtale.

Jenny B sa...

Så bra, hoppas att du tycker om den, linjene! Och som sagt, den inspirerade också till att läsa böcker av Henry James. Dags att börja skriva upp dem på min önskelista. :)