onsdag 15 augusti 2012

Break It Down av Lydia Davis

Jag skaffade en bok som samlar alla novellsamlingar utgivna av Lydia Davis. Boken är tjock, över sjuhundra sidor, men de enskilda samlingarna är på färre än tvåhundra sidor (förutom den sista). Och novellerna är ofta bara en sida långa i alla de fyra samlingarna, precis som i hennes senaste verk, nyöversatt till svenska under namnet Samarbete med fluga. Dess originaltitel är Varieties of Disturbance, och sista novellen i hennes första samling Break It Down (från 1986) har titeln Five Signs of Disturbance.Att skriva korta, suggestiva berättelser är alltså inget nytt påhitt, utan något Lydia Davis har sysslat med i över tjugofem år. Vid en snabb genombläddring verkar det också som att hon rör sig kring liknande teman under dessa år. Historierna i Break It Down handlar ofta om människor som funderar över detaljer i omgivningen eller vad de borde göra härnäst. Många av huvudpersonerna är ohälsosamt upptagna av det här, till den grad att de blir handlingsförlamade eller olyckliga eller både och. Det handlar också ofta om människor med familjerelationer: mödrar, systrar, ex-makar.

De flesta av novellernas personer är namnlösa, anonyma, uppvisade i några ögonblick utskurna i tiden. Omgivningens färger och beståndsdelar och människornas inre tillstånd skildras i detalj. De är så udda och intensiva att de inte kan läsas som allmängiltiga, utan helt specifika för den personen i de omständigheterna. Många berättelser är på gränsen till absurda, ett par tar några steg över gränsen. Jag tycker bäst om novellen The Housemaid som steg för steg blir mer surrealistisk, men också de som håller sig inom gränsen för det möjliga: The House Plan och den galna French Lesson I: Le Meurtre. Alla de här är på fem sidor eller mer. De korta novellerna är noggrant konstruerade, och med bara några meningar hinner de säga väldigt mycket. Men jag slukar dem och glömmer dem, och när jag bläddrar tillbaka och läser om dem önskar jag snarare att Davis hade broderat ut scenen till en längre historia. Nåväl, hon är intressant och jag är glad att jag har tre novellsamlingar kvar i boken att läsa.

Fler böcker av Lydia Davis:
Almost No Memory
Samuel Johnson Is Indignant 
Varieties of Disturbance

Inga kommentarer: