onsdag 27 april 2011

Aida Al-Tamimi på Galleri Flach

Jag brukade tro att jag hade ett gott minne för platser jag har sett. Jag tyckte att jag kunde återkalla platsen i minnet, med rätt föremål, detaljer och färger. Men erfarenheter har visat att jag kan göra ganska grova fel när jag försöker minnas ställen där jag jobbat i ett par år, eller gator där jag bodde som barn.

Aida Al-Tamimi, 2009-09-26 (2011)

Aida Al-Tamimi har målat detaljrika tavlor; separata fyrkanter som var och en visar en del av en interiör. Hon har upprepat motiven med förändringar i färg och fokus. Tavlorna är uppsatta så att de tillsammans skapar en sammanhängande bild, med bara några få splittringar och upprepningar som gör att det liknar en bild ur minnet. Hon kallar verket 2009-09-26. Helheten är spännande, och faktiskt ger den en annan sorts fokus åt varje enskild tavla.

I det inre rummet har Sara Walker valt ut några av Al-Tamimis tavlor och satt samman dem till ett eget mönster. Det blir som en ny minnesbild, men vagare eftersom den här färre detaljer. Eftersom jag just har sett den stora minnesbilden kan jag roa mig med att försöka minnas vad som är annorlunda och vad som saknas. Jag tycker om skärpan i Aida Al-Tamimis måleri, och jag tycker om hur utställningen är sammanställd.

Länk till Galleri Flach

Aida Al-Tamimi, 2009-09-26 (2011)

Inga kommentarer: