söndag 23 januari 2011

Bjarne Melgaard på Lars Bohman Gallery

The Sadistic Skater är titeln på Bjarne Melgaards utställning på Lars Bohman Gallery. Det syns skejtare, hotfulla och lockande, i de färgrika drömbilderna gjorda av ett virrvarr av streck som här och där liknar fallosar. På en kille som går med en bräda under armen sticker det fram en penis i form av ett gristryne. (Den figuren har synts förr i Melgaards konst.) Jag vet inte om skejtscenen hatar eller välkomnar bögar. Den har ju sina egna koder, och säkert en grov machismo mot utbölingar. På ett självporträtt i aggressiv pose förnekar Melgaard att han tänkt göra någon skejtramp som konst.

Hat mot homosexuella är ju tyvärr inte ovanligt. I några andra tavlor med text verkar den talande längta efter att utsättas för våldet av en (själv)rättfärdig kristen man. Det är bra att peka på felslutet hos dem som tolkar det kristna budskapet till att misshandla bögar. Men inbjudan till våldet påminner ju också om underkastelsen hos någon med masochistisk läggning, och tar alltså udden av böghatarens våld. Fast med tanke på att de flesta homosexuella i världen nog helst skulle slippa vara rädda för stryk, får jag ändå en dålig känsla av tavlorna.


På golvet står kompakta skulpturer i halv människostorlek. Det är figurer, två och två, en med en arm om den andre. De har ingen hals utan ett knopphuvud liksom andra gubbar som synts i Melgaards konst, de har tunna, tillbakabildade armar och utslätade kroppsliga kännetecken, förutom att flera av dem har tjocka penisar som når ned till marken som ett tredje ben, ett elefantben, grövre än de två andra. Det ser ut som att någons dröm har blivit verklighet där. Färg har kladdats på dem i tjocka lager som bildar egna formationer. Vad är de där stora runda färgcirklarna för något? Kulhål? Jag kan inte läsa av dem. De kulturer som Melgaards utställning rör sig i är varken bekanta eller intressanta för mig, så jag får nog betrakta dem som en utomstående.

Uppdaterat: Bjarne Melgaard hade så mycket att säga om skatescenen, att han nu fortsätter med utställningen Sadistic Skater del två.

Länk till Lars Bohman Gallery

6 kommentarer:

Glamourbibliotekaren sa...

Heey, lekker design i bloggen nå!! Thumbs up!

Jenny B sa...

Tack!

Viltin sa...

Åh jeg liker bildet nederst til venstre :)

Jenny B sa...

Ja, den är fräck!

snowflake sa...

Gillar också "This is what I do to make money", så fräck men den funkar. Intressanta tankegångar hos dig också, jag tänker på en bok jag läste med homsosexuella och transor, högsta drömmen var ofta en brutal ryss. (http://snowflakesinrain.wordpress.com/2009/04/23/polska-fjollor-i-sin-egen-decamerone/)

Jenny B sa...

Jag kan tänka mig att "en brutal ryss" är en önskedröm för några. På utställningen fanns andra självporträtt i samma stora format, bl.a ett med Melgaard som loverboy i slick kostym. Han vred på bilden av de "drömprinsar" som finns.