söndag 28 februari 2010

Kulturella höjdpunkter februari 2010


Brrr, så kallt det har varit i vinter! Jag bor i ett gammalt hus, och vissa veckor har det varit riktigt kallt hemma hos mig. Då har jag med glädje pälsat på mig för att ge mig av till en varm bio, teater eller utställningslokal!

Bästa bok
Oscar Waos korta förunderliga liv av Junot Díaz

Bästa utställningar
L'Origine du Monde på Angelika Knäpper Gallery
Barbara Probst på Galleri Lars Bohman
Maria Nepomuceno, Sol Lewitt och Tom Friedman på Magasin 3

Bästa teaterpjäser
The Widows på Strindbergs Intima Teater
Kvart i fem-ekot på Teater Brunnsgatan Fyra
Nattamat på Odenteatern

Bästa filmer
Bright Star
Precious
Shutter Island

Jag hoppas att ni som läser har haft det varmare hemma än jag, men att ni ändå haft energi och inspiration till att komma iväg på kultur!

4 kommentarer:

Glamourbibliotekaren sa...

Endelig har jeg noe å rapportere! :)


Beste bok: Glassklokken av Sylvia Plath, og God Bless You Mr Rosewater av Kurt Vonnegut.


Beste film: Jeg har sett mange Oscarfilmer - Nine, District 9, A Single Man, Up In The Air, Invictus, Crazy Heart, An Education - og det var nok de tre sistnevnte jeg likte aller best. Men alle var fine på hver sin måte.


Konsert: Pat Metheny er en av mine største jazzhelter, og hans Orchestrion-prosjekt var veldig spennende og fint å høre på. Releasekonserten til Enerly / Løkra var veldig fin. Jono el Grande & The Luxury Band på Herr Nilsen var som vanlig veldig morsomt og energisk.


TV: Tredje sesong 30Rock! Tracy er enda mer crazy, Kenneth er enda mer naiv og dum-glad, Liz er slightly mer patetisk. Gleder meg til det kommer flere!


Sport: Ettersom sport regnes som kultur (i allefall i Norge), vil jeg nevne de olympiske vinterleker i Vancouver - jeg har sett nesten alt av ski og skiskyting. Og Norge har gjort det bra :)

Hermia Says sa...

Ja, nog har det varit en kall månad! Hemma har jag det dock varmt, på jobbet däremot kallt. Det kallaste (och bästa) kulturintaget ägde rum i Stockholm. Den här gången har vi en höjdpunkt gemensam - Oscar Wao - fast jag toppade med honom i november.

I februari ser det ut ungefär så här:

Bästa bok:
Alexandriakvartetten av Lawrence Durrell har jag levt med större delen av månaden. Verket kräver tid men ger mycket tillbaka.

Bästa konsert:
Ebba Forsberg sjunger Leonard Cohen på Spegeln, Gävle. Å, så fint det var!

Bästa utställning:
Evert Lundquist på Moderna Muséet, Stockholm. Motiv och teknik har jag i skarpt minne.

Bästa sport:
Oväntat mycket och med glädje har jag följt skidkulturen i OS.


En föreställning jag inte varit på än, ska se den 27/3, är Gävle folkteaters samarbete med Birgitta Egerbladh i form av dansteatern Kom ta min hand. Den får hänga med som ett avslutande tips (och en inbjudan till Gävle :-)) http://www.gavlefolkteater.se/

Önskar ett fint kulturellt mars!

Jenny B sa...

Tack för din lista, Glamourbibliotekaren. Vilken bra kulturmånad du har haft! Och grattis till de norska OS-framgångarna!

Jenny B sa...

Tack för din kommentar, Hermia! Jag har blivit rejält intresserad av Alexandriakvartetten av allt du har skrivit om den. Tack för tipset, och kul att du har något att se fram emot i mars! Det har jag också - mer kultur, hurra!