söndag 19 april 2009

Gursky på Moderna Muséet

Ibland ser man inte helheten för alla detaljerna. En del konstverk och bostadshus är så monumentalt byggda, att man inte får överblick över dem var man än står. Den tyske konstnären Andreas Gursky har hittat vinkeln för den där totala överblicken, och tagit fotografier som visar både detaljerna och den stora helheten.


Bilderna visar bostadskomplex och andra saker som människor har byggt ur vinklar som ger dem en air av landskapsmåleri. Kliver man nära ser man detaljerna, tar man några steg bort ser man ett vidsträckt, fascinerande mönster.

En del bilder visar arbetsplatser myllrande av människor. Vid många långa rader med arbetsbänkar jobbar människor som inte längre ser ut som individer: alla har orange tröjor och svart hår. Ännu mindre individualism ser man i fotona från uppvisningar i Nordkorea. De är imponerande vid första anblicken. Sedan undrar jag vart alla deltagarna gick efteråt. Var de hungriga? Var de trötta? Var hade de hängt sina ombyteskläder?

Några av bilderna är av folkmassor på vandring, under skidtävlan eller ute och surfar. Fågelperspektivet gör att man ser dem som ett mönster av prickar. Finns det ett hemligt meddelande gömt i prickarna? Eller bara ett mönster jag borde hitta? Det är sådant jag funderar på när jag står mitt i och inte har överblicken. Men jag hittar inte mönstret nu heller. Tack ändå för att du visade det, Gursky.

Länk till Moderna Muséets sida om Gursky

Inga kommentarer: