torsdag 5 februari 2009

Frozen River


Åh, så deprimerande filmen är den första halvtimmen. Allt går långsamt, och allt går dåligt för Ray Eddy (Melissa Leo) och hennes barn: de bor i en sjavig trailer och har knappt pengar till mat. Replikerna är lika kalla och karga som landskapet. När Ray dras in i människosmugglingen, under pistolhot, sker det nästan lika obemärkt som när hennes man lämnade familjen med pengarna till den nya trailern.

Men när farorna smyger sig på lika obemärkt från alla håll, blir det så otäckt att det kryper över hela kroppen på mig. Att smuggla människor över gränsen till USA i bakluckan på bilen verkade som ett enkelt sätt att tjäna pengar, men det finns så mycket som kan gå snett, och som gör det också. Temperaturen sjunker men spänningen stiger något outhärdligt. Snart är jag oerhört tacksam att jag inte missade den här historien; en bitter blandning av småstadsproblem, svåra ställningstaganden och faktiskt några stråk av humor.

4 kommentarer:

Glamourbibliotekaren sa...

Ah, nok en Oscarfilm som må sees! :)

Jenny B sa...

Ja, verkligen! Den är absolut en av de bättre jag sett på sista tiden; unik och engagerande.

Anonym sa...

började se den här i helgen men tröttnade och stängde av. såg alltså enbart den första deppiga halvtimmen. nu ska jag ge den en till chans, efter din positiva recension.

Jenny B sa...

Javabra, Karin! Det är just så himla segt den första halvtimmen, att jag måste säga att det blir bättre, för jag kan förstå att man hinner tröttna. Men det är alltså bara uppladdningen till en OTROLIGT spännande film. Hoppas du gillar den när du ser hela!