lördag 16 februari 2008

Royal String Quartet på Konserthuset

Bakom det anonyma namnet Royal String Quartet står fyra unga, begåvade musiker från Warszawa. Deras konsert I Konserthusets Grünewaldsal på lördageftermiddagen genomsyrades av kunnande och kärlek till musiken.

Kvartetten öppnade med Stråkkvartett nr 2 av Sofija Gubajdulina. Den monotona, suggestiva kompositionen håller spänningen uppe från första tonen och är fantastiskt vacker. Det är ett stycke med både hjärna och hjärta, och jag älskade det.

Så följde den mycket vackra Langsamer Satz av den unge, romantiske Anton Webern. Om det första verket varit klart och precist i tonen, blommade här kvartettens mjuka, komplexa klang ut. De rika men återhållna känslorna i stycket kom helt till sin rätt.

Under våren skall Royal String Quartet spela in två stråkkvartetter av sin landsman Karol Szymanowski. Trots det kände jag mig inte berörd av den Stråkkvartett nr 1 vi fick höra här. Kanske var det otur att den fick följa på två så starka verk som den inte kunde jämföras med.
Efter pausen spelades Brahms Stråkkvartett nr 1 c-moll. Återigen förhöjde musikernas rika klang det nyanserade, melodiösa stycket. Tyvärr missade jag namnet på det glada extranumret. Jag kan ändå säga att det var en mycket väl sammansatt och framförd konsert, och jag vill gärna Royal String Quartet många gånger igen.

2 kommentarer:

Glamourbibliotekaren sa...

ååååh, jeg er så misunnelig på disse kammerkonsertene dine! Weberns Langsamer Satz er virkelig UNDERBAR, og helt utrolig forskjellig fra det han komponerte i mer moden alder! Sånn var det vel med de fleste på den tiden - de startet med romantiske verker før de fant sin egen stil.

Jenny B sa...

Ja, det är fascinerande att höra skillnaden mellan unge, romantiske Webern och den äldre, moderne Webern. Jag är så glad att jag har de här konsertabonnemangen!